Grafisk profil säger allt

OM du ser på bilden tänker du säkert på lite olika saker. Sällan tänker vi direkt på det som står där. En enda blick på bokstäverna säger dig helt säkert vad som står där. Du kanske tänker på mobiler när du ser de blå bokstäverna? Kanske tänker du på Finland? Få tänker på att Nokia faktiskt är en stad i Finland, där man först hade pappersbruk. Sedan startade man gummifabrik där, som tillverkade gummistövlar, som man sa på den tiden. Alltså man tillverkade regnstövlar, sedan gjorde man bildäck. Först långt senare tillkom mobiltillverkningen och det vi idag förknippar med Nokia är långt från det som det från början var. Däremot har företaget styrt våra associationer till just mobilerna, och inget annat.

Lyckad grafisk profil väcker rätt associationer

Rätt grafisk profil ska väcka intresse och presentera ditt företag, helst ska den väcka nyfikenhet. På Tross reklam- och kommunikationsbyrå vet de hur en grafisk profil kommunicerar det du önskar med ditt företag. Det är sedan viktigt att använda den grafiska profilen konsekvent för att öka kännedomen om ditt företag. Den grafiska profilen ska ha rätt färger, utformning, typsnitt, logotyp och andra grafiska element. Har du en dålig grafisk profil ökar risken för ett oprofessionellt intryck. En logotype kan vara helt avgörande för hur kunder ser på ditt företag. På några sekunder kan en potentiell kund byta åsikt utifrån er grafiska profil och antingen tänka positiva, eller negativa tankar om företaget. Så viktig är den grafiska profilen. Andra stora företag känner till detta och lägger ner miljoner kronor på rätt grafisk profil. Gör rätt och skaffa rätt grafisk profil du med!

16 sep 2017